Image

História vozidla Trabant

V roku 1904 August Horch vo Zwickau založil firmu Horch Motorverke a. g. Horch sa stal skoro nóbl značkou. Ale zakladateľ a financier sa dostali do rozporu a Horch musel odísť. Založil preto novú firmu s menom Audi. Svetová hospodárska kríza prinútila nemecký automobilový priemysel ku koncentrácii a spojila Audi a Horch dokopy. V roku 1932 so značiek DKW, WANDERER, AUDI a HORCH vznikla spoločnosť AUTO UNION. Zlúčenie týchto automobiliek bolo symbolizované štyrmi kruhmi v znaku. Tento znak si dodnes zachovala značka AUDI. Štyri roky po 2. sv. vojne začala spoločnosť IFA vo východnom Nemecku vyrábať voz F9 identický s DKW 36 vyrábaným v západnom Nemecku. Studená vojna prinášala ekonomickú izoláciu NDR oceľový plech sa stal nedostatkovým tovarom. Preto bola pre východonemecký Volkswagen vyvinutá karosérii zo špeciálnej umelej hmoty. Novú karosériu prvý krát vyskúšaná na type P70 na predchodcovi Trabanta. Sériová výroba Trabanta sa začala v roku 1958. Prototypy existovali už koncom šesťdesiatych rokov, v plechovej a čiastočne plastovej karosérii s dvojtaktným či štvortaktným motorom. Čiastočne na západnej úrovni, ale ich konečnou stanicou sa stalo podnikové múzeum. Vo výrobe zostal len model 601, ktorý sa bez veľkých úprav vyrábal viac než tridsať rokov. Od roku 1956 sa Horchove závody volali WEB Sachsenring.

Dôležité dátumy v histórii Trabanta:

1957: 7.októbra sa pri príležitosti 40. výročí VOSR začala vyrábať nultá série typu P50
1958: 10. Júla bola zahájená sériová výroba typu P50 (Trabant 500). P ako plast a 50 pre objem 500 cm 3. Motor s výkonom 18PS používal zmes oleja s benzínom 1:25
1959: P50/1 so zvýšeným výkonom na 20PS
1960: z karosárne v Meerane visiel typ P50/1 čoby trojdverové kombi Universal
1961: vznikla kempingová verzia kombi Universal de Lux s veľkou skladacou strechou
1962: P50/2 dostal švorstupňovú prevodovku s voľnobežkou na štvrtom stupni. Typ P60 s motorom s objemom 594 cm 3 a s výkonu 23PS.
1964: P601 (Trabant 601) s novou karosériou, technicky spriaznený s P60
1965: kombi P601 pojme až 1,4 m 3 batožiny, na celkovej produkcii sa podielal asi 20%. Typ P601H mal hydraulicky ovládanú samočinnú spojku Hycomat.
1966: policajná a vojenská verzia, neskôr aj variant pre lesníkov
1967: na predných kolesách bubnové brzdy s dvomi jednočinnými valčekmi
1968: motor má výkon 26PS. Automobil s ním vyvinie maximálnu rýchlosť 108 km/h
1973: 22. novembra výrobný závod opustil miliónty voz, išlo o tudor 601
1974: prechod na zmes oleja s benzínom v pomere 1:50. Nádrž na 26 l, skôr 24 l.
1978: verzia z roku 1966 ako otvorený civilný model Tramp
1980: dvojokruhové hydraulické brzdy a elektrický ostrekovač čelného skla.
1983: 12 voltová elektroinštalácia s alternátorom, doteraz rozvod 6V.
1984: hnacie kolesá so súbežnými hriadelmi vyrábanými v licencii Citröena, namiesto valcových kĺbov
1985: elektronické zapaľovanie
1988: od apríla zadná náprava s vinutými pružinami namiesto priečneho listového pera. Vrstvené bezpečnostné čelné sklo.
1990: od 21. marca Trabant 1.1 (následník 601) so zážihovým štvorvalcom 1.1/29kW z Volkswagena Polo. V júni zastavená výroba dvojtaktného motora. 25. júla výrobný pás opustil posledný Trabant 601.
1991: v apríli ukončená produkcia štvortaktného motora. V posledný deň v mesiaci opustil brány závodu posledný Trabant 1.1. Celkom bolo vyrobených 3 096 099 exemplár.

Spracované podľa www.ifa.cz



© 2004 - 2006 Modrýdym.szm.sk